صورتحساب ۴۳ محوری کمیسیون آموزش برای استیضاح وزرای آموزشی دولت

صورتحساب ۴۳ محوری کمیسیون آموزش برای استیضاح وزرای آموزشی دولت



سیدحمایت میرزاده با اشاره به ارجاع طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش و طرح استیضاح وزیر علوم به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، استیضاح منصور غلامی که با ۸۳ امضا به کمیسیون آموزش ارجاع داده شده در جلسه روز یکشنبه ۲۵ آذر کمیسیون بررسی می‌شود.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز امروز با ۳۰ امضا به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد که بررسی آن در کمیسیون نیز برای روی سه‌شنبه ۲۷ آذر پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در ۳۳ محور پیش بینی شده است و طرح استیضاح وزیر علوم نیز دارای ۱۰ محور است.

۳۳ محور استیضاح بطحایی

به گفته وی، ۳۳ محور طرح استیضاح بطحایی به شرح زیر است:

۱-عدم توجه عملی به سند چشم انداز آموزش و پرورش

۲-عدم توجه عملی به امور تربیتی، پرورشی، تربیت بدنی و سلامت در آموزش و پرورش و مدارس

۳-عدم توجه عملی به اجرای قانون و نظام هماهنگ

۴-تنزل جایگاه مدیران مدارس از نظر منزلت و حقوق و مزایا در دوره وزارت ایشان

۵-گران‌تر شدن آموزش و پرورش در دوره وزارت ایشان

۶- عدم توجه عملی در رسیدگی به سرانه مدارس کشور بخصوص مناطق محروم و متاسفانه افزایش جمعیت دانش آموزان بازمانده از تحصیل به ویژه در مناطق حاشیه شهر و مناطق محروم

۷- افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس و نبود راهکارهای عملی وزیر برای مقابله با این آسیب‌های جدید

۸-عزل و نصب‌های سیاسی – حزبی – باندی – رفاقتی در وزارت آموزش و پرورش و اداره کل‌ها

۹- عدم برنامه جدید برای افزایش حقوق، مزایای رفاهی، معیشتی فرهنگیان و تنزل جایگاه و رتبه اجتماعی – اقتصادی معلمان در دوره وزارت ایشان

۱۰-کاهش دانش‌آموزان در خوابگاه‌های دانش‌آموزی ویژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانش‌آموزان در بحث تغذیه و دیگر امکانات مورد نیاز دانش آموزان

۱۱-عدم پویایی و نشاط در بین معلمان و دانش‌آموزان و کاهش انگیزه کاری در بین معلمان و کاهش انگیزه ادامه تحصیل

۱۲- عدم شایسته سالاری و عدم ایجاد رقابت در بحث انتخاب معلمان خرید خدمت در مهر سال ۹۷ که باعث نارضایتی شدید در بین جوانان با تحصیلات عالیه شده و از طرفی بعضا افراد غیرشایسته و غیر تخصصی و غیرمرتبط و فقط با لابی گری وارد بدنه آموزش و پرورش و مدارس شده‌اند

۱۳- عدم مدیریت در ساماندهی نیروی انسانی در مدارس

۱۴-عدم مدیریت مالی در وزارت آموزش و پرورش

۱۵- مدیریت ناکارآمد و عدم نظارت در واگذاری مدارس رفاهی، تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش به بخش خصوصی از جمله اردوگاه شهید باهنر و مراکز رفاهی

۱۶- عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی

۱۷- عدم توجه به وضعیت گرمایش مدارس

۱۸- عدم پایبندی به برنامه‌های ارائه شده در زمان اخذ رأی اعتماد

۱۹- سوء مدیریت و تضعیف تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای شهید رجایی و مدیران چند شغلی

۲۰- با توجه به تکالیف و محورهای قانونی برای تبدیل به احسن و استفاده بهینه از عرصه و اعیان مدارس و زمین‌های موجود با تغییر کاربری، متاسفانه حتی یک کمیته تشکیل نشده است.

۲۱- به کارگیری مدیران غیرکارشناس و غیرمتخصص و مدیران غیربرخوردار از شاخصه مدیریتی

۲۲- ارائه آمارهای متفاوت در برخی امور مثل اعتبار مورد نیاز برای بازرسی مدارس فرسوده

۲۳- عدم ساماندهی مبانی نیروهای آموزش و پرورش در مدارس به گونه‌ای که با گذشت دو ماه از سال تحصیلی برخی مدارس یا بدون معلم هستند یا با نیروی غیرهماهنگ اداره می‌شوند.

۲۴- تنوع مدارس در کشور و عدم برنامه برای ساماندهی آن به گونه‌ای که مدارس دولتی عملا از دستور کار خارج و هیچ گونه توجهی از حیث آموزش و پرورش و پژوهش به آنان نمی‌شود.

۲۵- عدم توجه به روستاهای فاقد مدرسه به گونه‌ای که مقرر شده بود از وسایل حمل و نقل برای انتقال دانش‌آموزان استفاده شود که عملا پس از چند ماه و عدم پرداخت حق الزحمه به رانندگان از دستور خارج شد.

۲۶-عملکرد ضعیف دانشگاه فرهنگیان

۲۷- علت عدم اجرای احکام قانون برنامه توسعه ششم

۲۸- دلیل عدم اجرای کامل قانون ایثارگران در وزارت آموزش و پرورش

۲۹- چگونگی اداره امور مدارس و عدم نظارت بر امور آموزش و پرورش آن مدارس

۳۰- نحوه واگذاری مدارس به بخش خصوصی و هیات امنایی

۳۱- بی توجهی به مدارس و دانش‌آموزان نخبه و استعدادهای درخشان

۳۲- علل رشد ناهنجاری در مدارس و کاهش سن اعتیاد در مدارس کشور

۳۳- علت بی‌توجهی به تسهیلات معوق و مشکوک الوصول صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه.

۱۰ محور طرح استیضاح وزیر علوم

همچنین وی از ۱۰ محور طرح استیضاح وزیر علوم به شرح زیر نام برد:

۱-عدم وجود برنامه و سیاست‌های کلان پژوهشی و فناوری در چارچوب اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی و عدم اجرای پژوهش‌های کلان کشوری تحت نظارت شورای عتف

۲-عدم توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی و عدم تعیین تکلیف حق‌التدریسان فنی و حرفه‌ای علیرغم تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه

۳-بی‌توجهی به آموزش در دانشگاه‌ها و عدم توسعه رشته‌های میان رشته‌ای در دانشگاه‌های کشور و عدم به‌روزرسانی رشته‌های دانشگاهی

۴- نابسامانی در اجرای طرح آمایش سرزمین و اجرای سلیقه‌ای و عملکرد نامناسب شورای گسترش آموزش عالی در دادن مجوز رشته به ویژه به مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و عدم رعایت استاندارد در جذب هیأت علمی برای موسسات غیرانتفاعی و گسترش مقطع تحصیلات تکمیلی بدون داشتن هیأت علمی

۵-ضعف شدید مدیریتی و نظارتی وزیر در ستاد وزارت علوم و انتصابات دانشگاه‌های کشور

۶-نداشتن برنامه مناسب برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی، علیرغم در اختیار داشتن زبده‌ترین متخصصان کشور

۷-تضعیف شدید دانشگاه پیام‌نور به بهانه آمایش سرزمین و منطقه‌ای نمودن دانشگاه برخلاف نظر نمایندگان مجلس و عدم تعیین تکلیف اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور همانند دستیاران آموزشی، مشروط و پیمانی پس از گذشت ده سال و محدود کردن رشته‌های تحصیلی تکمیلی آن دانشگاه

۸-عدم حمایت از دانشجویان دوره دکتری و مشکلات شدید معیشتی و عدم حمایت مالی پایان نامه‌های دکتری و عدم برخورد قاطع با موضوع مقاله، پایان‌نامه و مدرک فروشی

۹-محور قرار دادن مقاله ISI در ارتقاء اعضای هیئت علمی و تضعیف نقش پروژه‌های کاربردی و حل مسائل جامعه در ارتقای اعضای هیئت علمی و عدم برنامه مدون در رفع موانع ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه

۱۰- عدم پیگیری برای جذب اعتبارات عمرانی، تجهیزاتی و پرداخت معوقات و دیون دانشگاه‌های کشور.

۶۰۲۳۱

منبع: خبر آنلاین

1 هفته ago

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *